Miksi SAP S/4HANA -hanke on ennen kaikkea osaamis- ja rekrytointihaaste

Miksi SAP S/4HANA -hanke on ennen kaikkea osaamis- ja rekrytointihaaste

Teknologia on valmiina käyttöön, mutta SAP S/4HANA -hankkeet viivästyvät ja lykkääntyvät, koska määrittely, testaus ja käyttöönotto vaativat resursseja ja kokeneita osaajia.

Tässä blogissa Fujitsun Head of SAP, Harri Ruuska jakaa kokemuksiaan siitä, miten yhteistyötä on johdettu kaikkein onnistuneimmissa hankkeissa, mitkä ovat yleisimmät resurssipullonkaulat ja miksi SAP-osaajien rekrytointi on tällä hetkellä nollasummapeliä.

Ruuska on tehnyt uran liiketoimintatransformaatioiden parissa, ensin käyttäjäorganisaation puolella ja sittemmin konsulttiyrityksissä.

Harri Ruuska valokuvattuna rakennuksen vieressä. Ruuska hymyilee ja katsoo kameraan.

SAP S/4HANA-projekteja perusteltiin aluksi puhtaasti teknologisilla argumenteilla kuten järjestelmän nopeus, reaaliaikaisuus ja pilvivalmius. Myöhemmin keskustelu on muuttunut.

Urani alussa Nokialla päädyin nopeasti SAP-teknologian pariin, kun yhtiö ryhtyi harmonisoimaan globaaleja prosessejaan. Projekti venyi lopulta kahdeksan vuoden mittaiseksi ja vei minut 140 maahan – viimeisenä Brasiliaan.

 

S/4HANA-siirtymä ei ole vain teknologiapäivitys

Matkan varrella olen oppinut, että onnistuminen ei ole koskaan vain teknologiaa. Se on ihmisiä, muutosjohtamista ja osaamisen varmistamista. Viimeisimmät muutokset, AI ehkä kaikkein vahvimpana, on tehnyt selväksi, että tämä toimiala on oikeasti paradigmamuutoksessa. Tämä on internetin vallankumoukseen verrattava nivelkohta.

Kyse ei siis ole vain järjestelmästä, vaan koko liiketoiminnan toimintamallin muutoksesta. Tämä tekee sekä teknologian ja liiketoiminnan yhdistelmäosaamisesta entistä kriittisempää.

 

Miksi S/4HANA-hankkeet viivästyvät tai lykkääntyvät?

SAPin yli 440 000 installaatiosta merkittävä osa ei ole vielä aloittanut siirtymää. SAPin käyttäjistä 50–60 prosenttia ei ole edes aloittanut hanketta. Useimmiten syynä on, että ei nähdä liiketoimintahyötyä tai koetaan, että riski on liian suuri.

Syitä on muitakin. Pandemia, sota, inflaatio ja toimitusketjujen haasteet ovat syöneet organisaatioiden investointikykyä. ICT-johtajalle ei ole helppoa perustella useiden kymmenien miljoonien hanketta, kun liiketoimintaympäristö on epävarma.

Tämä viivästyttää projekteja, mutta samalla paine kasvaa. SAPin S/4HANA-siirtymälle asettama vuoden 2030 takaraja tulee väistämättä vastaan, ja silloin vaihtoehtoja on enää kaksi, joko siirtyä tai jäädä vanhentuneen teknologian varaan.

 

Osaaminen ja yhteistyö määrittelevät onnistumisen tai epäonnistumisen

Kaikkein parhaimmat ja onnistuneimmat projektit ovat sellaisia, joissa konsulttien ja asiakkaan resursseja ei pysty erottamaan toisistaan.

Kun tiimit toimivat yhtenä kokonaisuutena, syntyy luottamusta, läpinäkyvyyttä ja jaettua vastuuta. Jos sen sijaan roolit pidetään tiukasti erillään, vaarana on siiloutuminen, viestintäkatkokset ja hitaammat päätöksentekoprosessit.

 

Huomioi nämä resurssipullonkaulat

Jokaisessa hankkeessa tulee vaiheita, joissa osaaminen ja resurssit loppuvat. Usein tämä näkyy kahdessa kohdassa:

  1. Määrittelyvaiheessa, kun liiketoiminnan tarpeet pitäisi kerätä laajasta organisaatiosta.
  2. Testaus- ja käyttöönotossa, kun käyttäjät koulutetaan ja hyväksymistestaus tehdään.

 

Resurssit ovat pullonkaula. Varsinkin testaamisessa käsiparit loppuvat. Seurauksena on viivästyksiä, aikataulujen venymistä ja joskus laadullisia ongelmia. Yleisin ratkaisu on projektin laajuuden pienentäminen tai vaiheistaminen, jotta liiketoiminnalle luvatut deadlinet saavutetaan.

 

Muutosjohtaminen S/4HANA-hankkeissa unohtuu helposti

Onnistuneissa hankkeissa muutosta johdetaan systemaattisesti.

Esimerkiksi eräässä suuressa globaalissa projektissa varmistettiin, että kaikille, myös koodaajille, kerrottiin hankkeen strateginen merkitys, eli miksi muutos tehdään ja mikä on heidän roolinsa. Tämä loi sitoutumista ja ylpeyden tunnetta.

Epäonnistuneissa hankkeissa taas yhteisöllisyys on puuttunut. Esimerkiksi pandemian tai SARSin aikana käynnistetyt hankkeet kärsivät, kun projektitiimit eivät koskaan tavanneet toisiaan kasvokkain.

Kyllä sitä ihmisten vuorovaikutusta vaan tarvitaan. On helpompaa, kun edes kerran kohtaa kasvokkain.

 

SAP-osaajien rekrytointi on tällä hetkellä nollasummapeliä

SAP-asiantuntijoiden rekrytointi on hankala tontti. Se on nollasummapeliä. Resurssi joudutaan poikkeuksetta hakemaan kilpailijalta tai asiakkaalta.

Olemme tavallaan menettäneet yhden sukupolven, kun toimialalle ei ole tullut nuorempia osaajia. Nykyiset senioriosaajat ovat saaneet oppinsa suurten 2000-luvun alun hankkeiden ”korkeakoulussa”.

Viimeisen vuosikymmenen aikana vastaavia tilaisuuksia ei ole ollut, ja nyt moni kokenut tekijä on 10–15 vuoden päästä eläkkeellä. Tämä näkyy jo nyt osaajapulassa.

Lisäksi asiakkaat vaativat usein vähintään 5–7 vuoden kokemusta konsultilta, mikä tekee nuorten työllistymisestä vaikeaa. Tämä kynnys voi estää kokonaisen sukupolven tulemisen alalle.

 

SAP-alalla tarvitaan kolmikantaisia urapolkuja

Toimialalla tarvitaan yhteisiä nuorten urapolkuja mahdollistavia ratkaisuja, joihin osallistuvat sekä SAP, asiakkaat että konsulttiyhtiöt.

Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi yhteisiä trainee-ohjelmia, kumppanuuksia yliopistojen kanssa ja rohkeutta ottaa juniortason osaajia mukaan hankkeisiin.

Nyt olisi oikea hetki, sillä tekoäly ja automaatio muuttavat pelisääntöjä, ja nuoremmat osaajat voivat tuoda alalle raikasta ajattelua ilman ”vanhan SAP-maailman painolastia”.

Amesanin Vieraskynä-blogissa ääneen pääsevät yhteistyökumppaneidemme asiantuntijat omin sanoin ja kokemuksin. Keskustelujen ja haastattelujen pohjalta syntyy puheenvuoroja, jotka avaavat kiinnostavia näkökulmia teknologiaan ja osaamiseen.

Amesan kumppaniksi haastaviin avainhenkilörekrytointeihin?

Lue myös nämä

Rekrytointi

Miksi hyödyntää Inhouse-rekrytointia?

Kun organisaatio tarvitsee uusia lahjakkuuksia ja osaajia, rekrytointiprosessin hoitaminen voi olla haastava tehtävä. Yksi vaihtoehto, joka monille organisaatioille voi olla harkitsemisen arvoinen, on inhouse-rekrytointi palveluiden käyttö.

Suorahaku

Suorahakukumppanin valinta

Amesania lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia, sillä kokeneita it-alan osaajien rekrytointi on vaikeaa ja aikaa vievää. Asiakasorganisaation lähtötilanne on monesti se, että oma rekrytointiprosessi ei ole tuottanut tulosta. Asiakkaamme on jo saattanut kokeilla useitakin suorahakukumppaneita, mutta sopivaa osaajaa ei ole syystä tai toisesta löytynyt.

Rekrytointi

Yrityskulttuurin merkitys IT-alalla

Yrityskulttuurilla on valtava merkitys IT-alalla, mutta kuinka se vaikuttaa IT-ammattilaisten sitoutumiseen ja suoriutumiseen työssä?

Suorahaku

Onnistunut suorahaku

Suorahaku on nykypäivän liike-elämän kiistaton kulmakivi, kun yritykset pyrkivät täyttämään avoimet työpaikat parhailla mahdollisilla ehdokkailla. Onnistunut suorahaku ei ole pelkästään tehokas tapa täyttää avoimia tehtäviä, vaan se voi myös tuoda organisaatiolle merkittävää kilpailuetua. Jotta suorahaku olisi menestyksekäs, tarvitaan kuitenkin huolellista suunnittelua, strategista lähestymistapaa ja tarkkaa toteutusta.

Tutustu palveluihimme!

Suorahaku

Löytää osaajat yrityksen keskijohdon ja avainhenkilöiden rekrytointeihin.

Ilmoitushaku

Vaivaton, tehokas ja edullisempi vaihtoehto perinteiselle suorahaulle.

Talent Sourcing

Osaamistarvetta vastaavia kandidaatteja vaativiin asiantuntija- ja johtotason rooleihin.

Johdon Suorahaku

Kun etsit hallitusammattilaista tai osaajia vaativiin asiantuntija- ja johtotehtäviin.

Inhouse-rekrytointi

Strategista kumppanuutta rekrytointiin. Kustannustehokas vaihtoehto, joka säästää arvokasta aikaa ja tehostaa prosesseja.